Tuesday, November 27, 2012

R.I.P #2



Nickname: Blue Delta
D.O.P = 13 Sept 2012
From Pet Shop Dataran Pahlawan, Melaka
Price = RM 3 
Gender = Male
Category: Delta Tail
R.I.P = 20 Nov 2012 (12am-6am)

Dia ni lah merupakan 'pioneer' dlm koleksi ikan2 laga yg len. Kire paling otai la, tp dh pun pergi meninggalkan yg len sbb sakit. 

Sebelum sakit tu, aku dh try 'kawen'kn dia ni, byk jgk telur terhasil tp sume 'epic failed'! haha. Tak lama selepas dr proses mengawan tu la dh nmpak tanda2 dia sakit.

23 Okt 12 -  ni time dia tengah mengawan

 5 Nov 12 - x lama lepas tu, dh nampak tanda2 die sakit, dah x aktif, duk termenung jek, dan tanda paling jelas bile ekor die yang kembang semangkuk tu dh mule putus/koyak sendiri. Tinggal kontot jadinye


7 Nov 12 - tak lama lepas tu, dh nmpk tanda2 putih kat kpala n badan die, plg jelas kat bhgian belah kanan. aku pun trus kuarantin die gune 'anti-inch' yg buatkan air die kaler biru tu. Tu sebenarnye ubat utk anti-spot pd bdn ikan tp dh tu je ubat yg aku ade, bubuh jela. Lepas letak tu die ok jap, white spot tu pun ilang jap. Tp dlm 2 ari lepas tu, tanda putih tu jelas balik kelihatan, aku tukar lg air die pstu ok jap bbrp ari lepas tu ada smule. 

ni video tanda2 dh nk berakhir. Kesian die nk brnafas pun dh susah.

Smpai laku gi KL 18 Nov aritu utk amek jubah konvo, balik je dr kl smpai umah malam 19 Nov, dah nazak rupenye dia. Mmg tggu time jela. Bangun pagi 20 Nov tu aku tgk dh tamat riwayat die.


*ni lah juga sebabnye yg aku start mencari 'daun ketapang' tu sbb daun tu juga dikatakan boleh mengubati ikan yg luka/sakit tp dh terlewat. Daun yg aku kutip yg 'maybe' daub ketapang tu pun aku jumpe sehari selepas kematiannya..... 
Sekian....



No comments: