Saturday, November 24, 2012

Pencarian diteruskan.....

Ketika berada di Tmn Bunga Ros, JB, aku terpandang buah dr 1 pokok ni yg gugur atas jalan, tibe2 terdetik 'e'eh, ni macam buah pokok ketapang yg aku tgk kat internet tu', aku pun tgk la pokok tu, jgn2 ni kot pokok ketapang tu.

ni ler daun yg aku pi kutip tu (kutip ritu segar tp sbb dh byk hari bru amek gmba dh layu kering pn hehe)

Sebenarnya mmg aku xtau pun rupe sebenar die mcm mn, men agak2 jela, tgk rupa daun pun lbih kurang je mcm yg aku tgk kat internet tu. Dgn semangat beriya la aku petik dlm 7 helai daun tu bwk balik umah. Smpai umah search internet, skali baca punye baca, rupenye kutip daun yang kering daaa. Hahaha hampeh betul, punyela semangat aku petik daun yang molek2 even x pasti lg btul ke tak daun tu daun ketapang...hehe

Untuk pengetahuan ramai, daun ketapang dikatakan mempunyai banyak khasiat untuk ikan peliharaan termasuk ikan pelaga/betta. antara khasiat daun ketapang ialah:
1) Menurun/menstabilkan PH air
2) Baik untuk mengoptimumkan kesihatan ikan peliharaan
3) Mencantikkan badan/sirip ikan serta mampu merawat luka pd ikan pelaga spt selepas proses mengawan

#dari pembacaan, daun ketapang juga merupakan daun pembungkus tempe.

No comments: